Veel meer bezoek en telefoontjes in 2022
De website Geldfit.nl kreeg veel bezoek in 2022: het was er drie keer zo druk als in 2021. In totaal bezochten 1,2 miljoen mensen de site. Het doel: grip krijgen op geldzaken, oplossingen zoeken voor zorgen over de stijgende lasten. De steeds hogere prijzen en energierekening waren belangrijke onderwerpen, net als online betaalachterstanden en het terugbetalen van coronaleningen.
Anoniem hulp vragen bij Geldfit
De website is een initiatief van de Stichting NSR (Nederlandse Schuldhulproute). Op Geldfit.nl worden bezoekers geholpen met veel informatie over dagelijkse geldzaken. Met de tools krijgen mensen inzicht in hun situatie en leren ze welke stappen ze zelf kunnen zetten om die te verbeteren.
Informatie, tools en wegwijzer
Met de informatie op de website was ongeveer 85% van de bezoekers geholpen. De andere 15% werd vanuit de website doorverwezen naar hulp van bijvoorbeeld de gemeentelijke schuldhulpverlening, schuldhulpmaatjes en energiecoaches.
Top 10 meest voorkomende geldzorgen
Geldfit biedt niet alleen informatie en tools op de website. Er is ook een gratis telefoonlijn: 0800-8115. Dit telefoonnummer werd in 2022 ruim 15.000 gebeld.
De meest voorkomende geldzorgen die in 2022 werden aangekaart bij Geldfit waren:
- Ik kan mijn energierekening niet meer betalen.
- Ik zit helemaal vast. Alles wordt duurder, hoe kom ik hier nu uit?
- Ik kan mijn ziektekosten niet meer betalen, terwijl ik eerder wel rond kon komen.
- Door online aankopen heb ik opeens een betaalachterstand. Hoe los ik dit op?
- Als ondernemer moet ik mijn TOZO-lening terugbetalen, maar dit lukt niet. Wat nu?
- Ik heb geen geld meer om eten te kopen. Wat nu?
- Ik heb de verwarming al uit, maar kan mijn rekeningen niet meer betalen.
- Mijn toeslagen vallen weg nu mijn kind 18 wordt en nog thuis woont.
- Ik heb denk ik recht op toeslagen, maar weet niet waar ik moet zijn.
- Ik heb te maken met loonbeslag. Wat kan ik doen?