Meer bekend over compensatieregeling doorlopende kredieten
ABN AMRO heeft de compensatieregeling voor de te hoge rentes op doorlopende leningen gepubliceerd. Op de website van de bank is uiteengezet volgens welke tijdlijnen de klanten van de bank een de teveel betaalde rente over hun kredieten terugkrijgen.
ABN AMRO leenklanten krijgen geld terug
In totaal komen ruim 200.000 ABN AMRO-klanten in aanmerking voor een terugbetaling van rente over hun leningen. De bedragen zullen naar verwachting liggen tussen de € 50 en € 1.750. Het gaat daarbij om verschillende groepen klanten:
- Flexibel Krediet
- Flexibel Hypotheek Krediet
- Privélimiet Plus en Studentlimiet
- Andere producten
- Oud-klanten van ABN AMRO
Contact opnemen niet nodig
De compensatie start bij de klanten met een Flexibel Krediet, zij krijgen bericht tussen oktober 2021 en maart 2022. Daarna volgen de relaties met een Flexibel Hypotheek Krediet (tussen januari en juni 2022) en die met een Privélimiet Plus of Studentenlimiet (tussen april en september 2022). Wie een oudere doorlopende kredietvorm heeft lopen krijgt ook vanzelf bericht – tussen oktober 2021 en september 2022. Zelf contact opnemen is niet nodig.
Oud-klanten: zelf aanmelden
Tot slot zijn er nog de mensen die inmiddels geen klant meer zijn van ABN AMRO, maar in het verleden wel een doorlopende kredietvorm hebben gehad. De compensatie gaat terug tot 1 januari 2008. Voor hen is het verstandig om zichzelf aan te melden voor de compensatieregeling. Hoe en wanneer dat kan wordt later bekendgemaakt, op de hoogte blijven kan door het inschrijven op de e-mail updates over de regeling.
Waarom gaat ABN AMRO kredietrente compenseren?
Dat ABN AMRO rente gaat terugbetalen komt voort uit het oordeel van het Klachteninstituut voor de financiële dienstverlening (Kifid). De Commissie van Beroep van het Kifid deed in maart 2021 een bindende uitspraak over de te hoge rente op doorlopende kredietvormen: de bank moest gaan compenseren. In eerste instantie zou ABN AMRO hiertegen nog protesteren via de rechter, bij nader inzien viel toch het besluit om tot een compensatieregeling te komen – in samenspraak met de Consumentenbond.
Te hoge rente op doorlopend krediet
De achtergrond van de zaak is de renteontwikkeling bij doorlopende kredieten. Deze kredietvormen hebben een variabele rente. De insteek van een variabele rente is dat deze meebeweegt met de marktrente. Dat is bij de doorlopende kredietvormen niet gebeurd: terwijl de rente vanaf 2008 wel flink gedaald is.
Andere banken
Deze discussie werd aangezwengeld in een procedure bij Kifid tegen Crédit Agricole – als moeder van Interbank. Die werd door de consument gewonnen: de bank moest de teveel betaalde rente compenseren. Naar aanleiding van deze uitspraak werd het rentebeleid van meer banken ter discussie gesteld. Inmiddels heeft Rabobank zelfs al aangegeven uit zichzelf met een compensatieregeling te komen.