Compensatie voor te hoge rente op Flexibel Krediet
ABN Amro heeft jarenlang te hoge rentes in rekening gebracht voor haar doorlopende kredieten. Klachtenbureau Kifid heeft geoordeeld dat de bank de teveel betaalde rente aan haar Flexibel Krediet-klanten moet terugbetalen.
Rente doorlopend krediet moet meebewegen
Gisteren heeft de Commissie van Beroep van het klachteninstituut voor de financiële dienstverlening Kifid zich uitgesproken over een klacht van een klant over het doorlopend krediet van ABN AMRO.
Variabele rente in lijn met marktrente
De rente van deze leenvorm is variabel, maar bewoog niet met de marktrentes mee naar beneden. De Geschillencommissie had al eerder geoordeeld dat dit wel had gemoeten en sommeert de bank nu om de teveel geïnde rente terug te betalen. ABN AMRO ging hiertegen in hoger beroep, maar de Commissie van Beroep is het met de Geschillencommissie eens.
Miljoenenclaim wegens teveel betaalde rente Flexibel Krediet
Dit is een tegenvaller voor ABN AMRO. Het gaat in deze zaak om één individuele klant, maar met deze klant zijn er nog tienduizenden die in de bewuste periode een doorlopend krediet hadden bij de bank. De kans is groot dat ABN AMRO een miljoenenclaim tegemoet kan zien.
Vergelijkbaar met Crédit Agricole (Interbank)
Het is een soortgelijke situatie als die van Crédit Agricole. Deze kredietverstrekker met de labels Interbank, Ribank, Findio, De Nederlandse Voorschotbank en Intermediaire Voorschotbank werd door het Kifid terechtgewezen en moest haar klanten compenseren. Daarvoor heeft de bank 123 miljoen euro gereserveerd.
Teveel betaalde rente terugbetalen
De compensatie door Crédit Agricole is in volle gang en roept veel vragen en discussie op – getuige de vele reacties bij het artikel hierover op HomeFinance.nl. Het lijkt erop dat ABN AMRO ook deze route moet gaan afleggen: het compenseren van klanten met een doorlopend krediet die jarenlang teveel rente hebben betaald.
ABN AMRO ‘bestudeert de uitspraak’
ABN AMRO zelf heeft nog niet gereageerd op de uitspraak van het Kifid. Ze geven aan dat ze de ‘uitspraak zorgvuldig bestuderen‘ en nog niet weten welke vervolgstappen ze nemen en wat de gevolgen hiervan zijn voor hun klanten met een doorlopend krediet.
We sturen je graag onze Update Lenen in de mail!
3 reacties
Reactie op: R de Bas van maandag maart 8, 2021 07:34
Ja, heb ik ook, ze hebben ook deze rente niet aangepast voertuig met nette pakjes,aanpakken die hap!
Reactie op: R. Hendriksen van maandag maart 8, 2021 10:04
Ja volgens mij gaat het erom dat je een flex krediet hebt of had. Je kunt je collectief aanmelden via ‘consumentenbond claim service’ no cure no pay
Reactie op: Peter van dinsdag september 7, 2021 23:15
Goede vraag… daar heb ik inderdaad niets over gelezen! Ik zeg: bel je accountmanager en vraag het!