Consumentenbond Claimservice staat klaar voor miljoenenclaim
Consumentenbond Claimservice onderzoekt de mogelijkheid van een miljoenenclaim tegen ABN Amro vanwege de woekerrentes die gerekend zijn voor doorlopende kredieten. Dit vertelde de bond afgelopen zaterdag in het televisieprogramma Kassa.
Te hoge rentes voor doorlopende kredieten
Het gaat hier om een samenwerking van de Consumentenbond met de massaclaimspecialist ConsumentenClaim. De Claimservice richt zich voorlopig op de kredietverstrekkers ABN Amro, Vesting Finance en Santander. Zij hebben in het verleden te hoge rentes in rekening gebracht voor hun doorlopende kredieten, de consumentenvertegenwoordigers willen dat de klanten hiervoor gecompenseerd worden.
Rente niet mee gedaald met marktrente
Doorlopende kredieten hebben een variabele rente. Het rentepercentage dat een klant betaalt over het uitstaande bedrag kan daarom tijdens de looptijd van het krediet omhoog of omlaag gaan. Bij eerdere uitspraken van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) is al bepaald dat de bank deze rente wel moet laten meebewegen in dezelfde richting als de marktrente. Diverse banken hebben dat niet gedaan: terwijl de marktrente flink daalde bleef de rente op hun doorlopende kredieten hoog.
Ontwikkeling leenrente – info op Lening.nl
Compensatie klanten Crédit Agricole / Interbank
De eerste bank die hiermee geconfronteerd werd was Interbank (Crédit Agricole Consumer Finance Nederland). Hier is al een compensatieregeling ingesteld – voor Interbank, maar ook andere labels zoals Ribank, Findio, De Nederlandse Voorschotbank, IDM, Finata en Intermediaire Voorschotbank.
Klachtenprocedure bij Kifid
Nu gaat het dus om andere banken: Er zijn klachten tegen hen in behandeling bij het Kifid. Daar is al uitgesproken in het voordeel van de consumenten – er loopt nog een beroepsprocedure van de banken. Begin december vindt naar verwachting de mondelinge behandeling(zitting) van deze zaak plaats bij de Commissie van Beroep van Kifid. In de regel doet de Commissie dan binnen 90 dagen uitspraak. Is deze in het nadeel van de banken, dan staat de weg voor een massaclaim open.
Consumenten die een doorlopend krediet hebben (gehad) bij ABN Amro, Vesting Finance (Hollandsche Disconto Voorschotbank) en Santander worden door de claimservice opgeroepen om zich aan te melden.
Meld je aan voor onze Update Lenen in je mail!