Derde steunpakket soberder voor bedrijf en zzp'er
De lopende coronasteun heeft een einddatum van 1 oktober 2020. Hoe gaat het verder voor noodlijdende bedrijven en zzp’ers in problemen? Er wordt gewerkt aan een derde steunpakket – dat soberder zal uitpakken.
Noodpakket soberder met langere looptijd
Het kabinet is er nog niet helemaal uit: het noodpakket 3.0. De verwachting is dat de steun daarin wordt afgezwakt en dat het een langere looptijd krijgt: tot aan de zomer van 2021.
Loonvergoeding voor bedrijven minder ruim
De vergoeding die bedrijven kunnen krijgen voor het in dienst houden van personeel terwijl er flink omzetverlies is gaat volgens de laatste berichten veranderen. Deze Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) vergoedt nu nog tot 90% van de salarissen als een bedrijf minimaal 20% omzetverlies lijdt. De grens qua omzetverlies zou komen te liggen op 30% of 40%, terwijl het deel van de loonsom dat vergoed wordt stapsgewijs afgebouwd zou worden van 90 naar 80, 70 en 60 procent. Bovendien zouden bedrijven meer ruimte krijgen om mensen te ontslaan.
Coronasteun voor zzp’ers krijgt vermogenstoets
Haagse bronnen weten ook te melden dat de steunregeling voor zzp’ers (Tozo) verlengd zal worden met een verdere aanscherping. In de eerste editie geen enkele toets, bij het tweede pakket kwam er een partnertoets – nu zou daar een vermogenstoets aan toegevoegd worden. Heb je als zzp’er een bepaald bedrag aan eigen geld, dan kom je niet meer in aanmerking voor de coronasteun.
Overheid kan niet alles oplossen
Met het afzwakken van de steun neemt het kabinet een risico: er zullen meer bedrijven omvallen bij een minder royale regeling. Minister Wiebes van Economische Zaken waarschuwde vorige week al: ,,De overheid gaat niet alles kunnen oplossen. Dat kan gewoon niet.’’
Tegen het AD zegt Sylvester Eijffinger, emeritus hoogleraar economie:
De coronacrisis is een uitzonderlijke dreun voor de economie. Volkomen terecht dat het kabinet bedrijven helpt daar doorheen te komen. Aan het begin van de crisis was de steun heel ruimhartig. Nadeel daarvan is dat bedrijven niet worden gedwongen naar hun verdienmodel te kijken. En dat kan soms heel goed: veel restaurants proberen nu geld te verdienen door thuis te bezorgen. Bedrijven die zo’n aanpassing niet maken en die niet levensvatbaar blijken, daar kan beter de stekker uit.’
Vanzelfsprekend is niet iedereen het hiermee eens. Bij een hausse aan ontslagen en faillissementen moet de overheid diep in de buidel tasten voor de talloze uitkeringen. De vraag is wat uiteindelijk meer kost.