Fintech krediet populairder dankzij snellere afhandeling van kredietaanvraag
Dat de kredietbehoefte vanuit het MKB vanwege de coronacrisis een enorme vlucht neemt, zal geen verrassing zijn. Veel bedrijven kloppen voor een nieuwe lening of wat extra kredietruimte aan bij hun huisbank of één van de andere traditionele banken. Maar ook de fintech kredietverstrekkers hebben te maken met veel meer kredietaanvragen dan normaal.
NVB: financiering bedrijven stijgt enorm
Sinds het uitbreken van de coronacrisis hebben de banken in Nederland bijna 174.000 ondernemers en consumenten van financiële lucht voorzien. Als we kijken naar de zakelijke markt, dan gaat het om een bedrag van bijna 13 miljard euro. Het gaat hierbij niet alleen om nieuwe kredieten, maar ook om het uitstellen van aflossingen en het verruimen van bestaande kredieten. Dat blijkt uit een overzicht van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB).
Chris Buijink, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB): “De cijfers van de ondersteuning vanuit de banken ontwikkelen zich verder. Hopelijk hebben de versoepelingen van de coronamaatregelen van het kabinet per 1 juni een positief effect op de economie. Maar voorlopig blijft de nood bij veel bedrijven hoog en zien we de crisis geleidelijk aan meer doorwerken bij consumenten. Zo is het aantal WW-uitkeringen in de maand april sterk gestegen, en beperkt de NOW-regeling vooralsnog het aantal ontslagen. Banken blijven ondertussen alles doen wat mogelijk is om in deze moeilijke tijd naast hun klanten te staan.”
Ook veel belangstelling voor fintechs
Niet alleen de traditionele banken hebben het druk. Steeds meer MKB’ers weten de weg naar gespecialiseerde fintechbedrijven te vinden. Dit blijkt uit een rondgang van BNR onder de grootste online mkb-kredietverstrekkers. De belangrijkste reden waarom steeds meer MKB’ers in hun zoektocht naar liquiditeit bij fintechbedrijven in plaats van traditionele banken uitkomen? De snelheid van het aanvraagproces.
Sven van der Biezen, CEO van fintech kredietverstrekker Floryn, verwoordt het bij BNR als volgt: “Dat heeft te maken met een betere gebruikservaring die wij online kunnen bieden. En we kunnen vooral ook veel sneller duidelijkheid verschaffen omdat we niet naar gedateerde jaarrekeningen kijken waar banken eigenlijk nog steeds om vragen. Maar naar recente data zoals banktransacties. En daarbij gaat ook veel automatisch.”
Een andere reden die Van der Biezen aangeeft is dat banken zich vooral op hun huidige klanten richten. Dat biedt de nieuwe marktpartijen op de markt van zakelijke leningen kansen. Hij verwacht dan ook dat het aantal kredietaanvragen voorlopig niet zal dalen.