Sites moeten meer doen om achterstanden te voorkomen
Webwinkels en postorderbedrijven moeten meer doen tegen schulden, stelt minister Hoekstra van Financiën. Zorgen ze er niet voor dat minder mensen een betalingsachterstand oplopen – dan overweegt hij in te grijpen.
Teveel achterstanden bij webshops en postorderbedrijven
Kopen op afbetaling bij een webshop is gewoon geld lenen. Dat maken de winkels wel steeds duidelijker, maar het is nog niet genoeg voor de minister. In 2019 bleek nog steeds 26% van de klanten met een postorderkrediet (koop op afbetaling) een betalingsachterstand te hebben. Ruim minder dan in 2017 (34%), maar dat komt ook doordat in 2018 veel dossiers zijn afgesloten omdat de schuld oninbaar bleek.
Kopen op afbetaling is duur
Het is webwinkels en postorderbedrijven gewoon toegestaan om leningen te verstrekken. Er is een maximum aan het rentepercentage dat ze in rekening mogen brengen – dat ligt echter hoog: 14% op dit moment. Wie een persoonlijke lening afsluit betaalt een veel lagere rente.
Beslissing kan beïnvloed worden door sites
Of mensen wel of niet op afbetaling kopen – en zo ja, hoe die lening vormgegeven wordt – kan door de website flink beïnvloed worden door de manier waarop de site wordt ingericht. Mensen kiezen bijvoorbeeld een hoger aflosbedrag en daarmee een kortere looptijd als opvallend wordt weergegeven wat de totale kosten van de lening zijn.
‘Geld lenen kost geld’ blijft
Hoekstra schrijft in zijn Kamerbrief ontwikkelingen consumptiefkredietmarkt bovendien dat de waarschuwing ‘Geld lenen kost geld’ niet veel meer doet. Uit onderzoek bleek echter dat een andere tekst niet meer effect zou hebben, dus blijft deze slogan gewoon staan bij kredietaanbiedingen.