Foute analyses bij het gebruik van big data voor waardebepaling
De Consumentenbond luidt de alarmklok over verkeerde premies voor woonverzekeringen als gevolg van het gebruik van big data. Ze hebben al veel meldingen gekregen over onterechte premieverhogingen door verzekeraars.
Data analyse om waarde woning en inboedel te bepalen
Dit komt door een verkeerde data-analyse. Verzekeraars als OHRA en ABN AMRO werken samen met het bedrijf Infofolio, dat data van woningen analyseert om de waardeontwikkeling van woningen en inboedels te bepalen. Het bedrijf zegt voor 95% van de huizen in Nederland de waarde te kunnen vaststellen zonder het huis te bekijken.
Onterechte premieverhogingen
In de praktijk blijkt het niet altijd goed te gaan. Verzekerden klagen bijvoorbeeld over een verkeerd aantal kubieke meters- waardoor hun premie door de verzekeraar veel hoger wordt gesteld dan nodig.
De Consumentenbond vermoedt zelfs dat verzekeraars het werken met Infofolio aangrijpen als excuus voor een algehele premieverhoging.
Controleren of overstappen
Het advies van de bond is om elke premieverhoging goed te controleren en fouten te melden. Dan kan de verzekeraar de premieverhoging (al dan niet gedeeltelijk) terugdraaien. Overstappen naar een andere verzekeraar kan natuurlijk ook.