Nederland koploper in online boodschappen doen
Er is deze dagen van alles te melden over ‘uitgaven door consumenten’. Over hoeveel consumenten in Nederland uitgeven, maar ook op welke manier.
Meer uitgeven maar minder vertrouwen
Zo meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek vandaag dat we in juli bijna 3 procent meer hebben besteed dan een jaar eerder, maar dat we inmiddels – in september – wel minder positief zijn geworden over de economie.
Kampioen online boodschappen doen
Van hetzelfde CBS kwam het bericht dat Nederlanders kampioen zijn in online boodschappen doen. Dat blijkt 29% weleens te doen, wat het hoogste percentage van de Europese Unie is. De Engelsen bleven steken op 28%, waarmee Nederland voor het eerst bovenaan staan. Gemiddeld in de EU koopt 14% soms boodschappen via internet.
Goederen of diensten kopen via internet
Naast boodschappen doen we nog veel meer andere aankopen via internet. In ons land doet maar liefst 79% dat – daarmee staan we op de vijfde plaats na het Verenigd Koninkrijk, Zweden, Denemarken en Luxemburg. Gemiddeld in de EU is het 57%.
Contactloos betalen is een hit
Tot slot is er bij het niet-online winkelen een verschuiving in ons betaalgedrag. Contactloos betalen is een absolute hit: meer dan de helft (51%) van alle betalingen met een bankpas gebeurt sinds juni contactloos – meldt betalingsbedrijf Mastercard (het bedrijf achter de Maestro-passen). Daarin zijn we niet alleen: ook in landen als Denemarken, Kroatië, Griekenland, Hongarije, Polen en Rusland wordt meer dan d helft van alle winkeltransacties contactloos gedaan.