HomeFinance Hypotheken
Search
Close this search box.
Advertentie voor 3,75% rente bij Trade Republic.

Foutje van ruim een ton

Hogere hypotheekrente door verlopen renteaanbod

Hogere hypotheekrente door verlopen renteaanbod

Het regelen van een hypotheek gaat niet helemaal vanzelf. Daar moet de adviseur wel wat voor doen, en de aanvrager zelf ook! Zeker bij een stijgende hypotheekrente is snelheid geboden.

Actuele hypotheekrentes

Hogere hypotheekrente leidt tot ruim € 100.000 schade

Bij het Klachteninstituut voor de Financiële Dienstverlening (Kifid) heeft een huizenbezitter geen gelijk gekregen. Het gevolg is dat deze huizenbezitter meer hypotheekrente gaat betalen: ruim 100.000 euro!

Wat is er gebeurd?

  • 3 januari een renteaanbod van 1,09% (10 jaar vast en 1,71% (20 jaar vast) bij Florius
  • Renteaanbod is geldig tot en met 5 april 2022
  • Alle benodigde stukken moeten uiterlijk 5 maart 2022 worden ingeleverd
  • Florius vraag meerdere keren om aanvullende stukken
  • Op 16 maart vraagt Florius een aanvulling op het taxatierapport
  • Op 5 april wordt de extra aanvulling gestuurd naar Florius
  • Florius wijst de aanvraag af vanwege het te laat indienen van de stukken
  • Er wordt een nieuw renteaanbod aangevraagd met rentes van 2,59% en 3,19%

Hoe werkt dat met een renteaanbod?

Op 3 januari 2022 is er een renteaanbod aangevraagd. Ieder renteaanbod is voor een bepaalde duur geldig. Meestal is geldigheidsduur drie maanden en kan deze voor een paar maanden verlengd worden. Binnen ddeze periode van geldigheid moet de hypotheek dan passeren bij de notaris.

Aanleveren benodigde stukken

Een bank verwacht ook van een klant dat deze binnen een bepaalde periode alle benodigde stukken aanlevert zodat de bank deze kan beoordelen. In deze situatie was de uiterste datum 5 maart. Op 16 maart heeft de bank nog om extra informatie gevraagd betreffende het taxatierapport. Helaas wordt deze extra informatie pas op 5 april aangeleverd.

Documenten

Zo snel mogelijk indienen

Als hypotheekadviseur zorg ik altijd dat binnen drie weken alle stukken bij de bank liggen. Als een klant goed meewerkt dan liggen de stukken vaak al binnen twee weken bij de des betreffende bank zodat de stukken beoordeeld kunnen worden.

Aanvullende stukken nodig

Het is natuurlijk altijd mogelijk dat een bank nog aanvullende stukken wil zien. Voor mij komt dit meestal niet als een verrassing. Ik ben namelijk van mening dat als een hypotheekadviseur vooraf het klantdossier goed beoordeelt, hij/zij weet of de bank nog verdere stukken wil hebben.

Te laat? Nieuw renteaanbod aanvragen!

In bovenstaande situatie duurt het te lang alvorens bepaalde stukken worden aangeleverd. Daardoor vervalt het renteaanbod en moet er een nieuw aanbod aangevraagd worden. Intussen is de hypotheekrente behoorlijk gestegen. De hypotheek wordt dus fors duurder. De huizenbezitters eisten daarvoor een vergoeding van ruim 100.000 euro!  

Hogere rente door verlopen renteaanbod

Volgens het stel lijden zij door de hogere hypotheekrente bruto €145.565 en netto €106.281,- aan schade. Dit eisen zij terug van de adviseur die zij hiervoor verantwoordelijk houden omdat hij het laatste stuk pas op 5 april heeft aangeleverd.

Schrikken van hogere hypotheekrente

Wiens schuld is het?

Volgens de adviseur is dit echter niet zijn schuld. De data stonden precies vermeld in de offerte van de bank. Het was een gecompliceerde aanvraag, waardoor tot op een laat moment nieuwe documenten werden opgevraagd.

Verantwoordelijkheid aanvrager

Uit deze uitspraak blijkt duidelijk dat huizenbezitters ook hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Een goede hypotheekadviseur zal zijn klant diverse keren benaderen dat deze nog stukken moet hebben zodat op tijd het hypotheekdossier kan worden beoordeeld. Uit deze communicatie (mail of telefonisch) zal de hypotheekadviseur duidelijk de deadline moeten vermelden met daarbij de gevolgen. In een korte tijd is in deze situatie de hypotheekrente flink gestegen. Het lijkt mij dat alle partijen op de hoogte waren van deze verhoging. Het is daarom nog belangrijker om een stapje harder te lopen om het dossier op tijd compleet te krijgen.

Enorme gevolgen

De gevolgen voor de huizenbezitter zijn enorm. Deze gaat een flinke periode (10 en 20 jaar) een veel hogere hypotheekrente betalen.

Op zoek naar een goede hypotheekadviseur?
Maak kennis met onze experts!

Vrijblijvend kennismaken

Artikel delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Eén reactie

  1. Reactie op: Angelo van zaterdag september 23, 2023 13:30
    Florius (onderdeel van ABN AMRO) werkt met tussenpersonen.

    Hoe vervelend de situatie ook is, is dit echt een zaak van klant en adviseur (tussenpersoon).

    De klant betaalt aan de adviseur advieskosten en vaak ook afhandelingskosten.

    Juist Florius is heel transparant qua beleid. En duidelijk in wat wel en wat niet mogelijk is en zit hier gewoon strak op.

Nieuwsbrief

je gegevens zijn veilig

Sparen
Trade Republic3,25%
Freedom243,15%
Banca Progetto3,15%
Santander Consumer Bank3,14%
MeDirect3,12%
Nieuws

Recente reacties
Vrijblijvend hypotheek aanvragen