Viraal gaande aandelen: meer gokken dan beleggen
Er zijn van die momenten dat ik me een dinosaurus voel. Als mijn puberjongens aan tafel dingen vertellen waar ik niets van begrijp… bijvoorbeeld als het over ‘memes’ gaat. Toen ik zonet een artikel zag over ‘meme-aandelen’ voelde ik dan ook direct de vraag: wat zijn dat dan?
Wat zijn memes?
Memes ken ik van mijn jongens als plaatjes met een korte tekst in grote letters erin verwerkt. Die zij dan heel grappig vinden… Hoe je dat nou anders moet uitleggen? Ik zoek even en vind dit:
De term Meme is verzonnen door Richard Dawkins. In zijn boek De zelfzuchtige Genen (the selfish gene op bladzijde 192) staat de betekenis. Hij wilde een woord dat betekent: “een idee, gedrag of stijl die van persoon naar persoon overgenomen wordt binnen een cultuur.” Hij noemt het een Meme als verbastering van het griekse Mimeme, wat “iets dat geimiteerd word” betekent.
Wikipedia geeft aan dat ‘meme’ een begrip is uit de ‘memetica’ – had ik ook nog nooit van gehoord. Iets meer uitleg:
een idee of ideeën-stelsel zoals een godsdienst of ideologie, dan wel een techniek of andere menselijke vinding of gebruik dat zich onder informatiedragers verspreidt (tot nu toe voornamelijk menselijke hersenen en sociale netwerken), en wordt ook wel omschreven als een besmettelijk informatiepatroon. Een meme is een zichzelf vermeerderende eenheid van de culturele evolutie, zoals een gen de eenheid is van de biologische evolutie.
De memes van mijn jongens zijn dan iets specifieker: internetmemes: een term die gebruikt wordt om een concept te beschrijven dat zich via het internet van persoon tot persoon in een hoog tempo verspreidt.
Meme-aandelen gaan online viraal
Okay, dat weten we dan. Maar wat zijn dan meme-aandelen? De makkelijkste uitleg is dat het aandelen zijn die online viraal gaan. Zoals de internetmemes, alleen dan aandelen in plaats van plaatjes. En voor aandelen moet je betalen – dat is wel even anders dan een grappig plaatje met tekst.
GameStop is hét voorbeeld
Ik denk dat ik het hype-aandelen zou noemen. Weet je nog – die aandelen GameStop van vorig jaar? Dat is een prototype voorbeeld van een meme-aandeel. Een hype waar vooral veel nieuwe, jonge beleggers in stapten. Finfluencers spelen hierbij een grote rol. Op Monningstar.nl verscheen afgelopen maandag een interessant artikel over de gang van zaken rondom GameStop. Auteur Rentsje de Gruyter legt haarfijn uit wat er gebeurt bij zo’n meme-aandeel:
meme-aandelen koop je omdat beleggers op sociale media pronken met het torenhoge rendement dat ze in no time op een aandeel hebben gehaald. Zij steken anderen aan. Dat is een puur psychologisch effect: FOMO, ofwel Fear of Missing Out; je wilt de boot niet missen en hoppa, je koopt het aandeel zelf ook snel via een beleggingsapp op je telefoon.
Aandelen kopen door berichten van anderen
De aandelen worden niet gekocht omdat beleggers zich verdiept hebben in het bedrijf. Ze hebben niet naar cijfers of prestaties gekeken, hebben geen beeld bij omzet, winst, schulden en vooruitzichten. Ze zijn aangezet tot kopen door de berichten van anderen. Als ze mazzel hebben zijn ze op tijd om nog een stuk koerswinst mee te pakken – hebben ze pech, dan verliezen ze dik geld op die meme-aandelen.
FOMO: fear of missing out
Daar issie weer: die FOMO. Ik schreef er eergisteren nog over in m’n blog over NFT’s, gisteren kwam het aan de orde in een workshop waar ik aan meedeed en nu dus bij de meme-aandelen. FOMO, Fear Of Missing Out. Het geeft je het gevoel dingen te moeten die je niet per se wilt. Je dénkt misschien dat je het zelf echt wilt, alleen komt de drang niet uit jezelf – die komt van buiten. Je bent bang iets mis te lopen, daarom doe je mee.
Lage hypotheekrente benutten
Zo werkt dat op veel financiële gebieden. Juist omdat geldzaken zo ontastbaar zijn worden beslissingen snel beïnvloed door input van anderen. Het speelt vást ook een rol bij de keuze van veel mensen om hun hypotheek over te sluiten: je wilt het voordeel van die historisch lage hypotheekrente niet missen.
Hoe staat de hypotheekrente nu?
Minder vatbaar door kennis en geduld
Als je zelf verstand hebt van een onderwerp, echt in de achtergrond duikt en zorgt dat je het begrijpt – dan ben je minder vatbaar voor die angst denk ik. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat met name jongeren dat geduld niet hebben en daardoor veel meer bezig zijn met die hype-beleggingen.
Paniekverkopen bij dalende koersen
Zou het kunnen zijn dat het nogal instorten van de koersen op de aandelenbeurzen van de laatste tijd daar ook iets mee te maken heeft? Ik zag een kop hierover langskomen op FD.nl ‘Nieuwe beleggers zorgden voor paniekverkopen’ – en daar zou heel goed iets in kunnen zitten. Ze hebben het over de ‘nieuwe coronabeleggers, vaak jong en onervaren’. Zij zijn geneigd snel te verkopen als de koers daalt. Als dat in grote aantallen gebeurt heeft dat een versterkend effect: de koers daalt nog veel sneller.
Meme-aandelen kopen: meer gokken dan beleggen
Terug naar de meme-aandelen: dat is ook precies wat er daarbij gebeurt. Mensen kopen ze op basis van berichten op social media – veel mensen doen dat, dus de koers gaat hard omhoog, veel te hard. Zodra de correctie begint en de koers begint te dalen is dat de start van een diepe val. Het is meer gokken dan serieus beleggen. Er zijn mensen die er dikke winsten mee boeken, terwijl veel anderen er geld mee verliezen.