Websites voor geldproblemen en geldvragen
Als ik ergens een website tegenkom die over geld gaat kan ik het niet laten om er even naar te kijken. Lang niet allemaal zijn ze even goed en interessant, maar soms verbaas ik me erover dat ik een site nog niet eerder heb gezien. Zoals deze: Geldfit.nl.
In eerste instantie dacht ik dat het ‘gewoon nog een blog over geldzaken’ was. De naam Geldfit zou ik zelf bedacht kunnen hebben als ik persoonlijk zou bloggen over geld. Dat doe ik natuurlijk wel, maar dat doe ik hier – en niet op een eigen blog.
Schuldproblemen signaleren en aanpakken
Toen ik op Geldfit.nl keek zag ik dat het om iets heel anders gaat: een site die voortkomt uit Geldfit Nederland – een samenwerkingsverband tussen heel wat organisaties die met z’n allen hun best doen om schuldproblemen eerder te signaleren en aan te pakken. Eén van de manieren waarop ze dat doen is met een test op Geldfit.nl. Een test waarmee je kunt zien hoe je er financieel voor staat.
Basic vragen over je geldsituatie
Okay, gaan we die even doen. Nu weet ik wel dat het bij ons okay is, alleen ben ik benieuwd wat voor vragen ze stellen. Die zijn behoorlijk basic. Logisch, ze moeten vooral makkelijk zijn om in te vullen natuurlijk. Of je zonder problemen je huur/hypotheek, gas/elektra, ziektekostenverzekering, leninglasten kunt betalen. Of het je lukt om een positief saldo op je bankrekening te houden. Of je wat geld opzij zet.
Doe je de test als je ruim rondkomt?
De uitkomst was bij eerlijk invullen goed te voorspellen. Wel gek dat ik dan toch bovenaan tips krijg over wat te doen bij geldproblemen. Ik snap het wel – gericht op preventie. Voor als het een keer wat minder gaat. En normaal gesproken zal iemand met mijn profiel die test ook niet doen waarschijnlijk. Omdat je zelf ook wel weet dat je geen geldproblemen hebt.
Doe je ‘m als je geldproblemen hebt?
Maar… als je wél geldproblemen hebt, ga je de test dan wél doen? Ik ben oprecht heel benieuwd of de test veel ingevuld wordt.
Om te kijken wat er dan gebeurt ook maar even een serie andere antwoorden gegeven. Dan is de uitkomst ‘Beste Anneke, je lijkt behoorlijke geldproblemen te hebben’. Dan volgt geen hele lijst met interessante websites maar slechts één vak: “Neem contact op met het Loket schulddienstverlening van de gemeente”. Dat is wel handig – je kunt dan online een formulier invullen of ze tonen je het telefoonnummer van dat loket. Inclusief een formulier waarop je kunt aangeven dat je teruggebeld wilt worden. Behoorlijk laagdrempelig voor wie op dit punt in de test komt.
Wanneer ben je Geldfit?
In de uitleg op de site zeggen ze:
Tja, het is maar net wat je fit noemt. Ik ben toch meer fan van de benadering van het Nibud, dat stelt dat je een buffer nodig hebt. Alléén maar je vaste lasten en eten kunnen betalen? Dan kom je net aan rond! Er hoeft maar iets onverwachts te gebeuren en je hebt alsnog een probleem.
Wel bijzonder trouwens: het Nibud is ook helemaal niet betrokken bij dit initiatief. Dat vind ik dan wel gek eigenlijk. Wel de grote banken, Humanitas, Zilveren Kruis, SchuldHulpMaatje, Eneco, Flanderijn en Fikks.
Fikks? Weer zo’n initiatief dat voor mij helemaal nieuw is! Dat is niet gek: het is gericht op directeuren en HR-specialisten, om schulden bij werknemers vroegtijdig te signaleren en waar mogelijk verhelpen. En op de website van Fikks kom ik nog zo’n interessante naam tegen: Kandoor.
Daar kun je vragen stellen over geldzaken – aan een chatbot (Kanbot) en aan financiële gidsen. Ook interessant en weer opgezet vanuit een aantal serieuze organisaties: APB, SVP, Wijzer in Geldzaken… Had jij Kandoor al ontdekt?
…op de hoogte blijven met de GRATIS HomeFinance MailService!