HomeFinance Hypotheken
Search
Close this search box.
Spaarrente 5,6% aanbieding bij Freedom24 bank

Corona-crisis: ondernemers, zzp'ers en boodschappen

Vertrouwen door communicatie... overheid doet t beter dan AH

Vertrouwen door communicatie… overheid doet t beter dan AH

En wéér hing ik gisteravond aan de lippen van een paar politici. Was het maandag minister president Mark Rutte, deze keer was de eer voor de ministers Koolmees, Hoekstra en Wiebes. Zij hielden een persconferentie over de maatregelen die de overheid neemt om ervoor te zorgen dat mensen hun inkomen behouden. Ik moet zeggen… ik ben onder de indruk.

Blij dat ik in Nederland woon

De daadkracht waarmee vele miljarden vrijgemaakt worden om bedrijven en zzp’ers te ondersteunen – ik denk dat we blij mogen zijn dat we in Nederland wonen. Denk eerlijk gezegd niet (maar verras me!) dat zoiets in Italië of Spanje gebeurt, of in Frankrijk. Ongetwijfeld gaan er hick-ups zijn in de uitvoering van de regelingen, maar deze persconferentie deed met mij in elk geval wat de intentie was: vertrouwen geven. Vertrouwen dat bedrijven steun krijgen door aanvulling van loonkosten, zodat ze geen mensen hoeven te ontslaan door deze corona crisis. Vertrouwen dat zzp’ers in financiële nood ondersteuning krijgen, ondanks de eerdere ‘onhandige uitdrukking’ van Wiebes. Erg fijn.

Zzp-inkomen onder druk

Niet dat ik me persoonlijk zorgen maak over m’n inkomen. Ja, ik ben zzp’er – alleen dan wel in de luxe positie met een partner die een mooi vast inkomen heeft dat naar mijn idee niet in gevaar is. En ja, mijn zzp-inkomen zal minder zijn de komende tijd. Naast mijn werk voor HomeFinance ben ik namelijk vooral bezig met mijn Go-Kids regio’s. Check maar even, bijvoorbeeld Go-Kids Amsterdam. Daar houd ik me bezig met het in beeld brengen van de leukst gezinsuitjes, kinderfeestjes, kindvriendelijke restaurants en gezinsvriendelijke evenementen in de regio. Je kunt je voorstellen dat daar weinig van te melden valt op dit moment. Go-Kids… dat Go is nu niet aan de orde. Mijn klanten zijn restaurants, feestjesaanbieders, theaters, bioscopen, speelparadijzen, jumphallen en ga zo maar door. Die zijn allemaal gesloten dus dat werk is in corona-tijd ook héél anders. We zijn nu vooral bezig met tips voor @Home-Kids. Ook leuk, maar natuurlijk wel met inkomensgevolgen voor mij en mijn zzp-collega’s.

Alleen aanvragen als het móet, niet omdat het kán

Ga ik een beroep doen op die noodregeling voor zzp’ers? Natuurlijk niet! Ik heb het namelijk niet nodig. Volgens de regels zou ik het waarschijnlijk wel kúnnen doen… de ondersteuning met een aanvulling tot bijstandsniveau is namelijk zonder partnertoets. Maar dat het kán betekent niet dat het ook sociaal is. Het is een noodmaatregel, bedoeld voor mensen die anders geen eten kunnen kopen of de huur niet kunnen betalen. Zolang wij hier thuis geen financieel probleem hebben ga ik er dus geen beroep op doen. Wie dat wel doet – ook al is het niet nodig – daar kan ik niet veel begrip voor opbrengen. Dat voelt voor mij als misbruik maken.

Geen misbruik maken van soepele voorwaarden

Natuurlijk kun je redeneren dat je anders moet interen op je buffer. Of dat je de buffer die je normaal gesproken elke maand vergroot niet kunt spekken. Dat het niet eerlijk is dat jij je (potentiële) spaargeld moet inzetten omdat je dat nu eenmaal hebt, terwijl een ander die geen buffer heeft opgebouwd dat niet hoeft. Zo kun je denken. Ik denk dan: wees realistisch. Je weet heel goed dat er in een normale situatie voorwaarden verbonden zijn aan steunmaatregelen, waardoor je er niet voor in aanmerking zou komen. Omdat je spaargeld hebt. Of omdat je een goed verdienende partner hebt. Die voorwaarden zijn er nu niet omdat het nu eenmaal snel moet. Omdat er zzp’ers zijn die direct naar een 0-inkomen zijn gegaan en toch al niet veel verdienden, waardoor ze nu ook direct een flink financieel probleem hebben. Die moeten zo snel mogelijk geld op hun rekening krijgen om boodschappen te doen, eten op tafel te zetten voor zichzelf en hun gezin. Geweldig dat het zo georganiseerd wordt in ons land, niet geweldig als je misbruik gaat maken van die soepele voorwaarden.

Boodschappen bestelling bij AH geannuleerd?!

Over boodschappen gesproken… ik laat eens per week bezorgen door de Albert Heijn, daar heb ik wel eerder iets over geschreven. Absoluut geweldig. Tot gisteren. Normaal bestel ik op zaterdag en krijg ik die bestelling op maandag bezorgd. Soms, als het heel druk is, wordt dat dinsdag. Nu had ik alvast vrijdagavond m’n bestelling geplaatst – ik zag de bui natuurlijk wel hangen. De eerste bezorgoptie was donderdag… okay… meteen vastleggen maar. Gistermiddag krijg ik nog de gebruikelijke mail met de vraag of ik nog iets nodig heb, want ik kan de bestelling tot woensdagmiddag aanpassen. Maar gisteravond om een uur of zes … krijg ik opeens een mail dat m’n bestelling geannuleerd is. Zonder opgaaf van redenen. Gewoon, ze komen m’n boodschappen niet brengen. Terwijl ze bij hoog en laag beweren dat de distributiecentra vol liggen. Zal misschien met uitgevallen bezorgers te maken hebben, maar leg dat dan uit!

AH Online bestelling geannuleerd

Dus ik probeer te bellen – geen verbinding te krijgen. Ik app, en natuurlijk duurt antwoorden langer dan normaal maar het is nu de volgende ochtend en ik heb nog niets gehoord. Zelfde voor Messenger. Ik ga niet klagen op Twitter of Facebook, maar vind dit wel heel raar. Niet des Albert Heijn’s moet ik zeggen.

Ook hier geldt weer: ik heb geen probleem. Wij kunnen gewoon naar de supermarkt hier in het dorp, die tot nu toe – op toiletpapier na – goed gesorteerd is. Dus lossen we het op die manier op en het komt wel goed. We zullen heus wel wat te eten hebben. Maar wat als dit gebeurt bij iemand die alleen is en hartstikke ziek? Die rekent op die bestelling op donderdag en waar die plotsklaps geannuleerd wordt? Dan wordt het wel een ander verhaal…

Vertrouwen door communicatie

De toespraak van Rutte maandag, de persconferentie van Hoekstra, Wiebes en Koolmees gisteren… mij geven ze vertrouwen. Dat is fijn, dat geeft rust. Dat vertrouwen is wat ik nu dus even mis in de communicatie van Albert Heijn. Terwijl dat normaal gesproken juist de kracht van AH is. Maar goed, bijzondere tijden zullen we maar zeggen.

Op de hoogte blijven van ontwikkelingen rondom jouw geldzaken?
Meld je aan voor onze GRATIS HomeFinance MailService!

Nu aanmelden

Artikel delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Eén reactie

Nieuwsbrief

je gegevens zijn veilig

Sparen
Trade Republic3,25%
Freedom243,15%
Banca Progetto3,15%
Santander Consumer Bank3,14%
MeDirect3,12%
Nieuws

Recente reacties
Vrijblijvend hypotheek aanvragen