AEGON Bank legt regels AFM uit in nadeel consument
De Consumentenbond komt in het geweer tegen het boeterentebeleid van AEGON Bank. De bond stelt dat de bank de regels voor het berekenen van de boeterente bij het oversluiten van een hypotheek structureel in het nadeel van de klant uitlegt.
Te hoge boeterente bij oversluiten hypotheek
Het is geen nieuws dat hypotheekverstrekkers heel lang een te hoge boeterente in rekening hebben gebracht als een klant zijn hypotheek ging oversluiten. Daar heeft de Autoriteit Financiële Markten (AFM) in 2017 iets aan gedaan door een leidraad uit te geven met regels waar banken zich aan moeten houden. Bovendien kregen de banken de verplichting om consumenten te compenseren die na 14 juli 2016 teveel boeterente hadden betaald.
AEGON compenseerde alleen vertrekkende klanten
De Consumentenbond heeft nu een nieuw onderzoek gedaan naar boeterentes bij hypotheken. Daarbij viel op dat AEGON Bank de regels in haar eigen voordeel uitlegt. Het compenseren van klanten bijvoorbeeld is alleen gebeurd bij klanten die met hun hypotheek overstapten naar een andere bank. Wie bij AEGON bleef en teveel boeterente betaalde heeft geen geld gekregen.
Spaarhypotheek of combinatiehypotheek
In de regels staat ook dat een bank bij het berekenen van de boeterente rekening moet houden met het bedrag dat de klant heeft opgebouwd in een spaarhypotheek-polis. Er staat niet letterlijk dat dit ook geldt voor een combinatiehypotheek (met sparen en beleggen). AEGON verwerkt dit nu wel bij de spaarhypotheek, maar niet bij de combinatiehypotheek. Andere banken doen dit wel.
De Consumentenbond heeft AEGON gevraagd het beleid aan te passen. Bovendien is de AFM ingeseind om naar de handelswijze van de bank te kijken.